Det har aldrig körts så många avgångar på Västkustbanan som det gör i år, skriver Hallandstrafiken.
Det har aldrig körts så många avgångar på Västkustbanan som det gör i år, skriver Hallandstrafiken. Bild: Martin Örtegren

Hallandstrafiken har utökat med fler avgångar

Replik på Storregionståg för ett län utan stor region.

ANNONS
|

Öresundstågen betraktas som storregionala då flera regioner, bland annat Göteborg/VGR och Skåne, ingår i systemet. Trafikeringen i Halland påverkar övriga regioner, och omvänt. Mellan Göteborg och Malmö finns över 30 tågstationer men Öresundståg stannar på drygt 10 av dem med syfte att hålla nere restiden så mycket som möjligt. Vissa stopp med Öresundståg i Åsa har varit möjligt tack vare bygget av Varbergstunneln. Den tillfälliga lösningen innebär en förlängd restid för de som reser norr om Varberg medan restiden inte påverkas söder om Varberg.

Att man som boende eller verksam i Åsa önskar fler tågavgångar till och från Åsa station är fullt förståeligt, men fler stopp med Öresundståg förlänger restiden och påverkar alla som inte vill gå på eller av just vid den stationen negativt. För att möta det ökade resbehovet vid Åsa station är Hallandstrafikens inriktning att successivt erbjuda fler avgångar med Hallandståg som är ett tågsystem, som även inkluderar den nya tågstationen i Värö, och som när Västlänken är klar erbjuder halvtimmestrafik på morgon och eftermiddag och timmestrafik under resterande del av trafikdygnet.

ANNONS

Hallandstrafiken har över tid utökat med fler avgångar och även kompletterat med längre tåg för att hantera det stadigt ökande resandet på Västkustbanan. Det har aldrig körts så många avgångar på Västkustbanan som det gör i år. Allteftersom infrastrukturen förbättras kommer Hallandstrafiken se över möjligheterna till att utöka antalet avgångar ytterligare.

Gustav Sandkvist, Verksamhetschef Allmän kollektivtrafik Hallandstrafiken

ANNONS