Problem med biljettköp efter uppdatering av Hallandstrafikens app

Hallandstrafikens app uppdateras på onsdagen. Det skapade problem med biljettköp i flera timmar.
– Det är för Öresundstågen som det inte fungerar, säger Yasmine Möllerström Henstam, kommunikationschef.

ANNONS
|

När Hallandstrafikens biljettsystem skulle anpassas till de nya zonerna uppstod problem. Det gick inte att boka biljett på Öresundstågen, vilket resenärer upptäckte på onsdagsmorgonen.

– Vi har fått en del frågor på Facebook som vi besvarat där, och vi har lagt ut information på hemsidan och i appen, säger Yasmine Möllerström Henstam, kommunikationschef.

För de som inte lyckades köpa biljett under driftsstörningen var det fritt fram att åka ändå, meddelade bolaget, men bara inom Halland.

Yasmine Möllerström Henstam, Hallandstrafiken.
Yasmine Möllerström Henstam, Hallandstrafiken. Bild: Jari Välitalo

Friåkningen gällde endast inom Hallandstrafiken där driftstörningen pågick. Den som reste söderut var till exempel tvungen att köpa biljett från Laholm för att inte riskera kontrollavgift i Skånetrafiken. Mellan Mölndal och Göteborg fungerade också Västtrafiks biljettköp.

ANNONS

– Ska man söderut så köp biljett i Laholm. Det är viktigt att påpeka, när du går in i Skåne så finns där inga problem i deras reseplanerare, säger Yasmine Möllerström Henstam.

Biljettköpen för bussar fungerade som det skulle. Problemen pågick under dagen men vid klockan 13.30 hade Hallandstrafiken fått ordning på biljettstrulet.

– Nu precis har vi haft ett möte och det är löst, så vi kommer ta bort all information om driftstörningen, säger Möllerström Henstam.

LÄS MER:Kungsbackapendlare rasar mot nya zoner: ”Förbannad”

LÄS MER:Flexbiljetten försvinner från Västtrafik

ANNONS