Nils Östlind och hans kolleger Lina Salomonsson, Emma Gyllenhammar, Gabriel Lundmark och Jonathan Eriksson går sista året på ekonomiska programmet på Elof Lindälv.
De senaste månaderna har ämnet Ung företagsamhet tagit mycket av deras tid. Slitet har gett utdelning. De har prisats i flera tävlingar med motiveringen att de bland annat ligger helt rätt i tiden.
Tidskrävande att annonsera
Företaget heter Second Market UF, och handlar alltså om andrahandsförsäljning.
– Redan när vi började spåna sa vi att vi ville göra något som gör skillnad. Flera av oss hade hjälpt nära och kära att sälja saker.
De unga företagarna riktar sig till en bred målgrupp. Alla möjliga kan tänkas behöva hjälp med att bli av med saker.
– Dels den äldre generationen. Alla vill inte ta hem främlingar, man vet inte vilka situationer som kan uppstå. Alla kan inte tekniken heller. Sedan är det många som inte har tiden, det är tidskrävande att sälja saker, säger Nils Östlind.
Sålt träningsmattor och modelltåg
Vid första kontakten med uppdragsgivaren förklaras hur allt går till. Sedan åker någon från Second Market och hämtar prylarna som ska säljas, och skriver ett avtal som jurister varit med att utforma. Företaget fotograferar i studio, skriver en text och annonserar.
– Vi säljer i hela landet, men har också möjlighet att sälja över hela Europa. Allt går att sälja. Vi har sålt mycket träningsmattor och Märklintåg, åt olika föreningar. Det är inte bara fråga om priset, utan om bra annonser.
Tar provision
När sakerna är sålda och skickade så swishar Second Market pengarna till uppdragsgivaren.
– Vi har en startavgift på 300 kronor, och sedan tar vi 20 procent av försäljningsbeloppet. Vi tar provision, så att du kan lita på att vi gör vårt bästa för att sälja sakerna till ett bra pris. Vi rekommenderar att du har varor till ett värde av minst 1 000 för att det ska vara lönsamt, säger Nils.
Alla som någon gång sålt varor via annons vet att det innebär en del jobb. Nils berättar att han la hela jullovet på att lägga upp annonser.
– Eftersom vi är ett företag så kan vi få returer, vilket innebär en kostnad för oss. Därför är det viktigt att vara extremt noggrann vid annonseringen för att undvika det.
Tävlar i SM
Företaget har också deltagit i en hel del tävlingar – och kammat hem priser. Förutom att de blev årets UF-företag i Kungsbacka kom de på andra plats i tävlingen om Hallands UF-företag. Det är bara två av utmärkelserna Second Market har fått. Snart deltar de även i SM i Ung företagsamhet, på Svenska mässan i Göteborg.
– Det känns verkligen jättebra, det är ett bevis på att vi byggt upp något som uppskattas, säger Nils.
Lärorikt och kul
Däremot vill han inte uttala sig om framtiden. En UF-verksamhet läggs ner när undervisningen avslutas, nu i samband med studenten. Då finns möjligheten att omvandla företaget och driva verksamheten vidare.
– Jag vill inte avslöja för mycket, men vi har allt som ett företag behöver. Det har varit otroligt roligt och lärorikt att starta upp det, säger Nils Östlind.
LÄS MER:Stadsmissionen expanderar med tredubbelt stora lokaler
LÄS MER:Vårdelever får gräddfil till jobb innan studenten
LÄS MER:Oväntade vinnaren när barnen bestämde bambamat – ”Kommer på matsedeln”
Dessa är Second Market UF
Lina Salomonsson är webmaster, ansvarar för hemsidan
Jonathan Eriksson administratör
Gabriel Lundmark försäljnings- och inköpsansvarig
Emma Gyllenhammar tar hand om marknadsföringen
Nils Östlind är VD och ekonomiansvarig
Ladda ner vår nyhetsapp!
1. Sök på ”Kungsbacka-Posten” i AppStore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.
Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.