Succéregissören Östlund på premiärbesök – snackade film och slog ett slag för bion

Med sin andra Guldpalm färsk i bagaget gjorde Ruben Östlund ett besök i Kungsbacka för premiären av nya filmen Triangle of sadness på Biostaden. Föreställningen var slutsåld och innan filmen rullades igång mötte Östlund publiken och slog ett slag för landets alla biografer.
– Biografen är viktig, den är numera det enda stället där vi tittar på något tillsammans, säger han.

ANNONS
|

Ruben Östlund kom till Biostaden strax före 12.00, med den senaste Guldpalmen i ett svart etui i väskan. Rundresan på svenska biografer gör han inte bara för att snacka om nya och hyllade filmen Triangle of sadness. Lika mycket handlar det om att stärka biograferna, framför allt de som inte ligger i storstäderna.

– Biografen har blivit unik igen, det är det enda stället där vi fortfarande tittar tillsammans, och där vi tillsammans som publik tar ställning till det vi ser. Allt annat är bara att vi tittar på varsin skärm i mobilen, i ett ständigt och ensamt dopaminkickande. Inte ens TV kan samla publik längre, förutom kanske Eurovision, säger han.

ANNONS

Snackade om bio

Föreställningen på Biopalatset var slutsåld och Ruben Östlund introducerade filmen i ett snack med publiken. Det gör han på alla biografer han besöker.

– Biograferna är viktiga, inte minst på landsbygden, som inte alls har samma utbud som storstäderna. Jag tycker att om man som regissör får statliga pengar då ska man också ge tillbaka. När jag åker runt så här så ökar intresset och biografägaren får sälja ett event, jag tror det är viktigt för att stärka biografernas ställning, säger Östlund.

Rör sig i modevärlden

Filmen Triangle of sadness utspelar sig i modevärlden, till delar ombord på en lyxjakt som till slut sjunker och lämnar både besättning och passagerare på en öde ö. I rollistan finns både Woody Harrelson, Henrik Dorsin och Paradise Hotel-veteranen Thobias Thorwid i en av de ledande rollerna.

Som alltid med Östlunds filmer så utmanar den – det är inte självklart vilka hjältarna är och alltid nära mellan skratt och obehag. Scenen där sjösjukan härjar ombord och får resenärerna på lyxjakten att tömma sig ur alla öppningar har redan blivit en snackis i filmvärlden.

– Filmen handlar om modevärlden, om skönhet som kapital och vad som händer när förutsättningarna förändras, vilka roller som uppstår då. När det visar sig att den enda som kan göra upp eld på den öde ön är en kvinnlig modell, vad händer då med de andra. Och det stämmer att scenen där de spyr och gör på sig var en av de första idéerna jag hade för den här filmen, säger Östlund.

ANNONS

Är det inte svårt att pitcha in en sådan scen?

– Nej, inte alls. Jag har dragit den för amerikanska miljardärer, att filmen har en scen där en marxistisk kapten på en lyxjakt i en storm läser det kommunistiska manifestet för sjösjuka och spyende gäster. De tyckte bara det var jätteroligt, säger han.

Östlunds andra Guldpalm

Filmen Triangle of sadness fick nyligen Guldpalmen i Cannes, den andra för regissören Östlund. 2017 belönades The square med samma utmärkelse, som är en en av filmbranschens finaste. Östlund är ödmjuk över utmärkelsen, men medger att pressen kommer öka när nästa film ska göras.

– Jag brukar säga att vinna en guldpalm kan vara ett misstag, juryn kan ju göra fel. Men vinner man två då måste man ju vara en bra regissör, skrattar han och fortsätter:

– Just nu njuter jag bara av detta, men det är klart det kommer kännas en press när jag ska börja med nästa film.

Från Kungsbacka reste Ruben Östlund under lördagen vidare till Varberg, Halmstad och senare Värnamo.

LÄS MER:Efterlängtad premiär när bion öppnade i Kungsbacka igen

LÄS MER:Nu andas Kungsmässan optimism: ”Kul och positivt att det vänder”

LÄS MER:Bion i Kungsbacka förbjuder inte besökarnas godis

ANNONS